Verkstadsbesök och felsökning
Skulle du få problem inom 14 dagar från leveransdagen ber vi er att alltid kontakta oss direkt.
Skulle du få problem efter 14 dagar från leveransdagen kontaktar du antingen vår samarbetspartner Autoconcept för bil med garanti via Autoconcept, eller auktoriserad verkstad för bil med nybilsgaranti.
Du ser vilken garanti just din bil har i köpeavtalet.
Skulle du nekas garantiåtgärd ber vi er att alltid kontakta oss innan du går vidare i ärendet. Vi ersätter generellt inga kostnader som inte på förhand godkänts av oss.
Vi kan i vissa fall bistå med hyrbil då din bil åtgärdas. Detta behöver likt övriga kostnader dock alltid godkännas på förhand. Vi ersätter inga kostnader för hyrbil i efterhand.
Bra att veta kring ersättning:
- Vi ersätter inte kostnader i efterhand som inte på förhand godkänts av oss.
- Vi betalar aldrig ut summan för åtgärd till dig som kund utan ersätter enbart mot fakturaunderlag från verkstaden.
- Om du har en Tesla skickar vi information hur du får fakturaunderlag vid ett eventuellt pågående ärende.
- Vi samarbetar med Autoexperten vilket gör att vi har avtalade priser. Därför hänvisar vi generellt alltid till dem för snabb service och schyssta priser.
- Om du på eget initiativ väljer att inte följa vår rekommendation vid hänvisning till en Autoexperten- verkstad förbehåller vi oss rätten att enbart ersätta upp till den summa åtgärd debiterats av dem.
Generellt bör inte en offert och slutfaktura skilja mer än 10% i kostnad. Om vi godkänt en offert vilken vid slutfakturering skiljer mer än 10% (över) förbehåller vi oss rätten att enbart ersätta upp till som mest 10% över ursprunglig offert.
Nedan kan du läsa mer om bra saker att känna till vid köp av begagnad bil. Längst ned ser du hur du nyttjar din ångerrätt.
Bilens räckvidd
När man fastställer en bils räckvidd via WLTP är det i de bästa förhållandena med perfekt temperatur, plant underlag, utan vindmotstånd, utan last och funktioner så som stereo, air- condition avstängt.
Detta innebär att räckvidden kan avvika mer eller mindre beroende av hur just du brukar bilen.
En bils faktiska räckvidd påverkas även av andra faktorer så som hur den har laddas, körstil, väder, utrustning, last, däck och väglag.
WLTP är en standard för räckviddsuppgifter och visar bilens räckvidd när den var ny. Beroende på hur bilen har används så minskar vanligtvis batterikapaciteten och räckvidden med runt 2 % per år
Här kan du läsa mer om räckvidd samt hur du själv kan påverka den.
Tillbehör och extrautrustning
Vid köp av begagnad bil är det bra att veta att extrautrustning noterat i bilens manual såsom takräcke, reparationskit, hatthylla eller extra laddkablar inte alltid medföljer. Du kan vara trygg i att vi alltid levererar våra bilar med minst två nycklar eller en nyckel och ett nyckelkort samt minst en laddkabel.
Servicebok och manual
Många av våra bilar har en digital servicebok vilket innebär att servicehistoriken är registrerad i bilens dator eller hos en auktoriserad återförsäljare. Om ingen fysisk servicebok medföljer bilen finns den digitalt.
Fabriksnya bilar levereras oftast med en fysisk manual. Dessa medföljer inte alltid begagnade bilar men kan gå att finna digitalt.
Koppling till bilens mobilapplikation
För att koppla bilen till mobilapplikationen behöver du oftast registreringsbeviset. Detta skickar vi till dig via brev och brukar komma inom en vecka från leveransdagen.
Om du behöver hjälp med att koppla bilen rekommenderar vi dig att ta kontakt med tillverkaren i första hand.
Om du köpt en Tesla och det står i applikationen att Carla äger kontot kan du kontakta oss för flytt.
Bromsar och bromsbelägg
Elbilar sliter generellt mer på bromsarna än bränsledrivna bilar.
Bilens bromsar kontrolleras alltid vid vår omfattande 280- punktersinspektion. Bromsarna byts ut om vi gör bedömningen att de inte kommer hålla fram till kommande service.
Skulle du få problem med bromsarna inom 2 månader från leveransdatum ber vi dig kontakta oss för en bedömning.
Kondens i lyktor
Kondens kan uppstå vid temperaturväxlingar eller hög luftfuktighet på grund av ventilationshålen i lyktorna.
Detta är helt normalt och försvinner oftast när lyktorna värms upp eller ventileras.
Kondensen påverkar inte lyktornas funktion och anses inte vara en brist. Även om lyktorna byts ut kan fenomenet återkomma. Därför görs ingen åtgärd för detta.
Här kan du läsa mer om vilka brister vi deklarerar samt bra att veta vid köp av begagnad bil.
Retur, öppet köp och byte
Du har rätt att returnera bilen inom 14 dagar efter leverans. Du har en fri retur per 12-månadersperiod.
I prövotiden ingår 20 fria mil, därefter debiteras du 25 kr / mil.
Om du vill returnera din bil och samtidigt byta till en annan ber vi er först ta kontakt med vår säljavdelning.
Så här går det till:
- Maila support@carla.se med registreringsnummer, bild på mätarställning och anledning till retur.
- Vi ringer dig och bokar upphämtning. Upphämtning sker inte innan dess att du har senaste registreringsbeviset tillhanda.
- Efter upphämtning inspekterar vi bilen, oftast inom tre dagar.
- När vi har inspekterat bilen och summerat eventuella övermil samt andra tillkommande skador och slitage som du som kund eventuellt orsakat kontaktar vi dig med information kring summa för återbetalning samt slutförande.